Jaké benefity si zaměstnanci v IT nejvíc přejí?
7. 6. 2017, 14:18
Spolu s tím, jak klesá nezaměstnanost a pro firmy je těžší sehnat kvalitní pracovníky, rostou i nároky zaměstnanců na to, co vše by jim měl zaměstnavatel poskytovat. Proto se blíže podíváme na zaměstnanecké benefity.
Stravenky nebo klouzavá pracovní doba dneska již nikoho do kolen nedostanou, je třeba nabízet něco navíc. Jaké jsou tedy nejdůležitější benefity pro zaměstnance? Které benefity nejčastěji nabízejí zaměstnavatelé? Ukážeme si to na několika grafech.
Data, ze kterých vycházíme, jsme sbírali několik posledních měsíců pomocí našeho průzkumu platů v IT oblasti. Celkem se ho zúčastnilo více než 1800 IT specialistů z celé ČR, což již můžeme považovat za reprezentativní vzorek. Průzkum byl rozdělen do několika segmentů jako je Software engineering, analytické pozice, administrativní pozice atd., ale zde budeme vycházet z dat za všechny segmenty. Pojďme se tedy podívat na samotné grafy a co z průzkumu vyplynulo.
První graf ukazuje, které benefity poskytují zaměstnavatelé svým zaměstnancům v praxi nejčastěji. Jasně dominují flexibilní pracovní doba, možnost chodit v neformálním oblečení a stravenky. Více než polovina zaměstnavatelů pak poskytuje svým zaměstnancům pracovní hardware v podobě laptopů a mobilních telefonů i k soukromým účelům. Tyto benefity ještě můžeme rozdělit podle toho, zda mají zaměstnanci možnosti si telefon nebo notebook sami vybrat, nebo je jim přidělen. Možnost zvolit si telefon dle vlastního výběru má přibližně 60 % zaměstnanců, ostatní tuto možnost nemají. U laptopů je situace přesně opačná a 60 % zaměstnanců si konkrétní model vybrat nemůže.
Je vidět, že častým benefitem je také možnost home office. Téměř třetina IT specialistů má možnost pracovat z domova dva a více dnů v týdnu. Dalších 25 % má tuto možnost jednou týdně. Trend home office dlouhodobě posiluje a začínají ho nabízet i firmy, u kterých by to dříve bylo nemyslitelné.
Které benefity jsou ze strany zaměstnanců považovány za nejdůležitější a nejžádanější? To nám ukazuje druhý graf. Na prvních čtyřech příčkách máme benefity, které se dotýkají pracovní doby a volna. Je vidět, že zaměstnanci mnohem více oceňují nehmotné benefity, které jim zpříjemňují samotnou práci, než výhody v podobě finančních a hmotných odměn. Je vidět také, že ty nejméně často poskytované benefity jsou taky mezi těmi nejméně důležitými, takže zaměstnavatelé poptávku poměrně dobře reflektují.
Třetí graf pak ukazuje, které z výše vyjmenovaných benefitů, jsou dnes již považovány za samozřejmost. Jasně vedou stravenky, následované flexibilní pracovní dobou, neformálním oblečením a poskytováním telefonů a notebooků k soukromým účelům. Pokud tedy chce být zaměstnavatel pro své zaměstnance atraktivní, měl by nabídnout něco navíc. Například možnost práce z domova či extra dny volna, které jsou žádané, avšak ne každý je nabízí.
A jak to máte vy? Které zaměstnanecké benefity jsou pro vás těmi nejlepšími? Napište nám do komentářů, co je nejdůležitější pro vás.
« Zpět na přehled článků